Social Media, de weg naar een goede relatie met je stakeholders

Social Media is een steeds groter begrip aan het worden. Het is een verzamelbegrip voor verschillende online platformen waar je als gebruikers zonder de tussenkomst van professionele redacties inhoud kan verzorgen. Daarnaast is er ook sprake van dialoog van gebruikers onderling. Als je kijkt naar de sociale basisbehoeften van mensen dan is een van de behoeften op dit gebied dat mensen graag op zoek zijn naar de mogelijkheid om eenvoudiger te voldoen aan sociaal gedrag en erkenning. Maar ook zelfontplooiing hoort daar bij. Bedrijven kunnen nu ook gebruik maken van Social Media om relaties te onderhouden.

Als we nu kijken naar de mogelijkheden die er zijn op het gebied van zakelijke verbindingen met groepen consumenten en de mogelijkheden die er zijn om de kosten zo laag mogelijk te houden, dan is adverteren via Social Media hier een goede mogelijkheid in. Door op een goede manier om te gaan met Social Media is het voor bedrijven mogelijk om sneller vertrouwd te worden met deze platforms.

De positieve kanten van Social Media

Goed stakeholdermanagement vraagt ​​om goede reclame en natuurlijk goed klantcontact. Wat is nu een betere manier om dit te doen dan via Social Media. Dit is tegenwoordig de manier om goed contact te onderhouden tussen bedrijven en klanten en daarnaast zijn de lijnen ook veel korter waardoor dit alleen maar ten goede komt aan de communicatie. Er is een aantal sterke kanten van social media.

Zo zijn berichten altijd actueel. Er is een grote groep consumenten actief en is altijd een gebeurtenis aan de gang waarop kan worden gereageerd. Daarnaast is het ook zo dat de inhoud van Social media bijna altijd kan worden gedeeld. Hoe makkelijk is het dan om als bedrijf berichten op te stellen en dit verder rond te delen. Of wanneer mensen een reactie achterlaten dat gunstig is voor het bedrijf om deze dan ook verder te delen. Door middel van social media kunnen community's worden bereikt. Deze community's zijn zeker geschikt voor het benaderen en het contacten van marketingniches.

Een belangrijke andere eigenschap van social media is dat het snel doorzoekbaar is en daarnaast ook best objectief. Dat komt doordat de berichten worden gemaakt door een zeer grote groep mensen met allemaal eigen inzichten. Consumenten zijn ook makkelijk te bereiken via social media. Er zijn maar weinig mensen die tegenwoordig geen social media meer hebben. Je kunt hierbij denken aan Twitter, Facebook en tegenwoordig ook Instagram. Deze kanalen worden door jong en oud gebruikt en daardoor is het ook als bedrijf makkelijk om consumenten via deze verschillende kanalen te bereiken. Het kan ook worden gezien als een nieuwe zoekmachine. Bij Google worden er strenge regels gehanteerd met betrekking tot de zoekwoorden die er worden gebruikt en het naleven van de regels van SEO. Bij social media ligt deze drempel wat lager waardoor het vrijwel door iedereen kan worden gebruikt.

Als je een bedrijf hebt, is het natuurlijk belangrijk dat je makkelijk en snel contact kunt maken met je klanten en eventuele stakeholders. Oriënteer je daarom op de nieuwe manieren van communiceren via de wegen van social media.